Så får du barnen att äta grönsaker – tips

Vid köksbordet sitter 5-åringen och ropar för full hals -“Jag äter inte tomater mamma!” Jag suckar och tänker att nästa gång ska det kanske fungera att få i lite grönt i de små magarna. Men jag har testat olika tips och tricks och det fungerar faktiskt så här ska jag dela med mig av dessa. lägg frukt och grönst i skålar

Det viktiga är att det ska vara enkelt, och ge inte upp! En ny vana måste testas minst 10 gånger för att den ska sättas och ibland mer. Jag hörde en teori om barn och vad de äter som säger  att det finns en gammal “urtidsgen” i människan som gör att barnet vill se att den vuxne äter en ny och för dem främmande växt för att se om vi klarar oss det vill säga överlever den växten. Säga vad man vill om den teorin men det kan bara vara positivt om vi som vuxna även hugger in på massor av grönsaker och visar de små att de kan “överleva” och till och med njuta av grönsakerna.

Servera stavar och klyftor i små skålar innan maten

Vi brukar hacka upp vitkål, broccoli, morötter och gurka, lite olika grönsaker och lägga dem i små skåla på bordet innan maten. Och vips – plötsligt blev det intressant med grönsakerna och det testas kanske en ny grönsak rätt som det är. Det viktiga är att barnet får vara med och plocka till sig själv.

Låt barnet vara med och skala och hacka grönsaker

Ibland kan det även vara bra om barnen får vara med och “lära känna grönsakerna” genom att skala och hacka upp dem. Det måste givetvis ske under den vuxnes uppsikt, inget barn ska hantera någon vass kniv eller skalare själv. Men tillsammans kan det vara roligt. Många barn vill dessutom gärna hjälpa till och tycker det är roligt. Det finns dessutom bra knivar som är anpassade för barn så att de kan skära utan att skada sig.

Lek med maten

Ja det är faktiskt så att det leks med maten hemma hos oss, det går att plocka olika ärtor och lägga dem i en fin hög eller varför inte göra fina gurksnurror eller paprikafjärilar? Du kan också testa att skära ett snett snitt i en körsbärstomat och sätta samman två delar som ett hjärta. Eller en igelkott av avocadon? Eller ibland sätter vi morotsstavar i potatismoset och det blir skojigt. Kanske blir det lite på bekostnad av bordskicket men det brukar räta till sig även det efter ett tag.

Smyg i grönsakerna i maten

Här är tipset där vi verkligen jobbar i det fördolda med grönsakerna. Ett sätt att få i barnen mer av det gröna är faktiskt att gömma grönsakerna i maten. Ja du läste rätt, det finns en mängd snygga sätt att i princip obemärkt (förutom att det blir väldigt gott!) smyga ned grönt i rätterna. Ett tips med köttfärsås oavsett om du lagar på köttfärs eller quornfärs är att riva lök och morötter fint, sen hacka stjälkselleri fint och hälla i. Vill du till och med utplåna alla spår av misstänksamma bitar (barn är experter på att hitta bitar som KAN vara misstänksamma) så tar du fram mixerstaven och gör en jämn fin och god köttfärssås. Till quornfärs kan du med fördel använda fintärnad aubergine i såsen, det blir jättegott.

Odla egna grönsakerodla med barnen

Det här tipset kan vara lite överkurs men det kan vara roligt att prova. Låt barnen vara med och följa hela processen från frö till grönsak och på så sätt skapa en relation mellan barnet och växten. – “Nu äter vi dina tomater!” Eller våra egna ärtskott. Just ärtskott är något av det enklaste du kan odla hemma och det fungerar året runt. Bara lägg ett tunt lager jord o botten på en låda. Sen tar du vanliga gula ärtor som är torkade (finns i vanlig matbutik för ungefär 10 kr paketet.) och blötlägger dem ett dygn ungefär. Sen lägger ni ärtorna på jorden och lägger lite plastfolie över medans de gror. Snart har ni fina ärtskott att skörda hemma.

Läs mer om matkassar för barn

Kommentera eller Fråga